Mindset

Carol Dweck, een Amerikaanse psychologe, heeft onderzoek gedaan naar de ‘mindset’ van mensen. Zij onderscheidt twee verschillende soorten mindsets : een op groei gerichte mindset (groeimindset) en een vaste mindset. Als je een groeimindset hebt, ben je ervan overtuigd dat je ergens beter in kunt worden, je iets kunt leren, je soms moet doorzetten en dat fouten maken erbij hoort. Mensen met een vaste mindset vinden het niet fijn om fouten te maken, kunnen moeilijk omgaan met feedback, zijn ervan overtuigd dat ze niet beter kunnen worden,(Je bent nu eenmaal voor een dubbeltje geboren en zal nooit een kwartje worden),en vergelijking zichzelf constant met anderen.

 

Enkele kenmerken:
Kinderen met een vaste mindset:

gaan uitdagingen uit de weg,

geven snel op bij tegenslag,

vinden inspanning nutteloos,

negeren feedback,

zien succes van anderen als een bedreiging.

 

Kinderen met een groeimindset:

gaan uitdagingen uitdagingen aan,

zetten door bij tegenslag,

zien inspanning als noodzakelijk om te "groeien",

staan open voor feedback,

zien succes van anderen als inspiratie.

 

Wanneer je je bewust bent van je mindset/ overtuigingen, kun je die veranderen. Wanneer je anders denkt, zal je je anders gedragen, wanneer je je anders gedraagt zal je andere “resultaten” zien.

overtuiging⇒ gedrag ⇒ resultaat.

 

Hoe kunnen kinderen nu leren om meer te denken vanuit een groeimindset?

Bewust worden van eigen mindset. ( Hoe denk jij? Welke overtuiging heb je?)

Bewust worden van de werking van je hersenen, hoe leer je? (breinwijs maken)

Wat gebeurt er in je hersenen wanneer je iets nieuws leert en wat heb je hierbij nodig?

Wat zeg je tegen jezelf? Klopt dat? Helpt het? “Ik kan het niet.” of “Ik kan het NOG niet.”

Accepteren dat je fouten mag maken, een fout laat je zien dat er waarschijnlijk een andere manier is waarop het wel gaat lukken.

Geef zelf goede voorbeelden. ( Hoe is je eigen mindset als ouder?).

Vragen stellen is slim, het helpt je vaak weer verder.

Om te leren heb je LEF nodig. (Stap uit je comfortzone).

Doorzetten is soms nodig om je doel te bereiken. ( ijsberg)

 

Tijdens mijn trainingen komen alle bovengenoemde punten, op een leuke, afwisselende, creatieve en soms sportieve manier aan bod om zo kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een groeimindset.

 

Het geven van de juiste complimenten kan kinderen op weg helpen naar een groeimindset, maar ook hierin bestaat een verschil.

Productgerichte complimenten richten zich op het product of resultaat. Kinderen die vooral feedback krijgen op het resultaat, of die niet-effectieve feedback krijgen "goed zo!", weten niet hoe ze ergens beter in kunnen worden. Je bent blijkbaar ergens goed in of niet. Deze kinderen kiezen in het vervolg de activiteiten waarvan ze weten dat ze het al kunnen (dan krijgen ze weer een "goed zo"). Zo “voed” je een vaste mindset. Hierdoor zullen kinderen sneller activiteiten mijden die ze nog niet kunnen.

Procesgerichte complimenten richten zich op de inzet van kinderen. De complimenten: “Wat heb je goed gekeken,” en “Ik heb gezien dat je het nog een keer hebt geprobeerd”, geven inzicht in hoe zij iets kunnen leren of hoe iets gaat lukken. Dan werk je toe naar een groeimindset.